Duhovna skupnost Oriš – energij narave

II Ẹgbẹ́ Òrìṣà II Duhovna skupnost Oriš – energij narave

Specialne oriše

Specialne oriše

V specialne oriše se je zaradi posebnosti ašeja mogoče iniciirati le samostojno, zato jih tudi imenujemo »specialne«. Osnovne oriše pa so tiste, katerih iniciacija je možna v kombinaciji, torej, se lahko iniciiramo v dve ali tri oriše istočasno.

SnezanaNikolicOrigbemi Egungun orisa.si 1

Oriša Egungun (Egúngún)

Oriša Egungun pripada kultu moških prednikov, ki v človeško življenje vnašajo občutek za skupnost in izgradnjo nečesa. Predniki so simbol miru in harmonije. Pomagajo ljudem, da razumejo svoje smeri v življenju, borijo se za interese ljudi in jim pomagajo, da se rešijo svojih sovražnikov. Sovražnik ni vedno oseba, ki nekomu hoče slabo, lahko smo sami sebi največji sovražnik.

Čeprav nekateri predniki za časa življenja niso imeli modrosti, volje, znanja in priložnosti, da bi lepo skrbeli za svoje potomce, vse te lastnosti pridobijo, ko preidejo v svet prednikov. Med nigerijskimi Jorubi je povezava s predniki tako močna, da jih pokopljejo kar doma.

Simboli: obredna obleka z lesenim naglavnim okrasom ali le lesen naglavni okras; kip v obliki stebra z izrezljanimi sedmimi glavami, ki predstavljajo sedem generacij; edon (kovinska podoba moškega in ženske); bela peresa ptice lékéléké; àtòrì (obredna palica) …

Barva: vse barve

Oriša Gelede (Gẹ̀lẹ̀dẹ̀)

Oriša Gelede pripada kultu ženskih prednikov. Oriša Gelede je simbol družbene in moralne discipline. Na festivalu Gelede v Nigeriji je običajno, da s pesmimi, ki jih pojejo, izrazijo vse nepravilnosti v družbi tekočega leta (podobno kot pri nas na pustnih karnevalih in zabavah), oznanijo napačne stvari v družbi z namenom, da blagoslovijo življenje ljudi z modrostjo, da bodo našli rešitve za svoje težave, da bo skupnost harmonična. Obred Gelede je zaščiten pri UNESC-u kot svetovna dediščina človeštva.
Zanimivost: čeprav gre za žensko energijo, jo v obredu lahko utelešajo le moški svečeniki te oriše.

Simboli: obredno oblačilo z leseno masko ali le lesena maska; edon (kovinska podoba moškega in ženske); gleženjski obroči podobni okovom …

Barva: vse barve

Oriša Akogun (Akóògún)

Bog superiorne magije, zdravilstva, vizije in evolucije v smislu sposobnosti manipuliranja z rastlinami in zdravljenja. Oriša Akogun služi za boljšo komunikacijo s duhovnim svetom, bodisi skozi meditacijo, bodisi medtem, ko sprejemamo svojo orišo.

Barva: rdeča in bela

Oriša Iborosia (Ìbòròsìà)

Je božanstvo, ki nam pomaga zaščititi našo osebnost, duhovnost, ki poveča zaščito našega Orija, ki nam zagotavlja dobro usodo po našem duhovnem izboru.

Oriša Omolu Buruku (Ọmọlú Bùrúkù)

Božanstvo, ki ima dvojno energijo – moško in žensko – in skrbi za sožitje med tema dvema energijama. Božanstvo Omolu Buruku daje moč in zavedanje ter potencira odgovornost za duhovna dejanja s področja magije in medicine. V življenje vnaša harmonijo med spoloma ter notranjo harmonijo med moškim in ženskim polom v človeku. Je oriša duhovne discipline, ena redkih, za katero obstajajo posebej določeni obredni plesni koraki, posebna obredna oblačila …

Simboli: edon (kovinska podoba moškega in ženske); odoro (bel in moder obredni pripomoček z našitimi kraguljčki, ki ga posvečeni nosi okrog vratu); črno blago, odža (dva pasova – eden zavezan nad prsmi, drugi okoli pasu); okras iz školjkic za zapestja in gležnje; posoda iz buče; agada (obredni pripomoček – na eni strani srp, na drugi zvonec); lesen nož; kavriji; kipi, tudi posebni »živi kipi« …

Barva: modra in bela

Oriša Iroko (Ìrókò)

Iroko je drevo, na katerem se zbirajo Ijami. Energija tega svetega drevesa je princip duhovnosti, dolgega življenja, modrosti, očiščenja, harmonije. Oriša Iroko poskrbi za povezavo med našim egbejem, orišo Ijami in skupnostjo abikujev. Kadar izvajamo obred ebo, je Iroko vedno prisoten, saj velja za duhovnega vodnika in zaščitnika.

Oriša Alabe (Alabẹ)

Je oriša za vse, ki resnično želijo prakticirati duhovno odgovornost – postati svečeniki in svečenice. To je obred, oziroma, inicijacija, med katero so roke, telo, duša in energija blagoslovljeni za delo svečenika ali svečenice (za izvajanje divinacije, obreda ebo, obrednih žrtvovanj). Obenem daje potrebno moč in sposobnost za zdravljenje človeškega telesa, duše in čustev.

Oriša Kori (Kóri)

Je božanstvo plodnosti, zaščitnik otrok – še posebej otrok z izrazito energijo abiku in tistih odraslih, ki so izgubljeni v življenju, brez prave usmeritve. Kori je energija povezana z zdravjem, s srečo, z radostjo, s plodnostjo.

Oriša Oge (Oge)

Božanstvo, ki ga častimo za pridobitev »boljšega značaja«, za družbeno in duhovno integracijo, naredi nas bolj dosledne, z več sposobnosti za interakcijo in razvoj sposobnosti pridobljenih z inicijacijami. Je vitalna oriša za obrambo, pravico, ki poveča našo impulzivnost in naš smisel. Priskrbi nam sposobnost, da zmoremo bolje častiti svoje oriše.

Oriša Oko (Oko)

Je energija povezana z Ijami, poljedelstvom, manipulacijo prsti … S čaščenjem te oriše dosežemo, da nam gre duhovno delo lažje od rok, da dosežemo boljše rezultate in sposobnosti pri izvajanju divinacije, pri zdravljenju, zato obstaja mnogo ljudi, ki častijo to orišo.

Oriša Olode (Olóde)

Je boginja planeta Zemlja. Blagoslavlja človeško usodo in človekovo poslanstvo na Zemlji. Je energija prostora, s pomočjo katere prepoznamo in si pridobimo svoj prostor na planetu. Uporabljamo jo, kadar potrebujemo poenotenje energij neba, zvezd, rastlin, živali … Oriša Olode je povezana z Zemljo, prstjo in človeško raso in varuhinja vsega naštetega. Vse, kar imamo v tem življenju, izhaja iz zemlje. Vse, kar se zgodi na tem svetu, se zgodi na Zemlji. Čaščenje boginje Olode je zahvala družini, prijateljem, hiši, duhovnosti, vsemu, kar imamo v svojem življenju. Ode pomeni čas, prostor, cikel življenja.

Simboli: obredna metlica (s katero med posvetitvijo obredno uredimo svoj prostor na tem svetu); posoda iz buče ali gline; kipi; prst …

Barve: vse barve

Oriša Olodžo (Ọlọjọ)

Oriša Olodžo je božanstvo dneva, vsakega posameznega dne, ki svojim častilcem omogoča, da se ne izgubijo v času, da so bolj prisotni v trenutku in z njim usklajeni, in si tako lahko bolje organizirajo svoj čas. Vsakodnevna predanost oriši Olodžo častilcem omogoča boljši nadzor nad lastnim življenjem in poskrbi, da jim je energija posameznega dne bolj naklonjena.

Simboli: glavnik, ogrlica iz belega platna in kamnov, kalabaš …

Barva: bela in rumena

Oriša Onile (Onílẹ̀)

Oriša Onile se nanaša na zemljo v smislu prsti. Je božanstvo, ki ga invociramo pri vsakem obredu, in katerega poln pomen je neopisljiv. Iniciacija v to orišo je edina, ko smo iniciirani na dveh ravneh obstoja istočasno, saj je poleg fizično-duhovnega telesa inicirana tudi naša senca. Božanstvo Onile prizivamo za zdravje ljudi in planeta.

Oriša Oro (Orò)

Sodi med predniške kulte. Življenje človeških bitij očisti negativnosti, ki smo jih podedovali od prednikov, predvsem tistih, ki niso tako očitne, otipljive. Božanstvo Oro je skrivnostna energija, ki čisti prek potovanja v preteklost skozi generacije. Enako velja za čiščenje zunanjega in notranjega okolja. Obenem je energija, s pomočjo katere obnavljamo in ohranjamo našo vitalno energijo ter dosežemo mir in harmonijo v lastni duhovnosti.

Simboli: svojevrstne lesene deščice; kipi …

Oriša Agemo (Agẹmọ)

Je oriša mnogih energij in pomenov, povezanih s pravico, medicino, magijo. Je simbol transformacije in moči ašeja, energije realizacije. Iniciacija v orišo Agemo je izredno pomembna za našo duhovno prepoznavnost.

Oriša Oke (Òkè)

Boginja čistosti, izrazov narave – gora. Oriša Oke, enako kot skala, predstavlja nepopustljiv značaj. Ljudje, ki so rojeni z nedotaknjeno gestacijsko vrečo, ali pa je bilo njihovo telo med porodom kakorkoli zaznamovano, morajo častiti to orišo.

Oriša Adžagunmale (Àjàgùnmàlẹ̀)

Je zelo močna in vplivna oriša. Predstavlja duhovnega bojevnika. Babalavi in ijanife ga smatrajo, za vrhovnega vodjo v orunu. Je duhovni vrhovni svečenik v nevidnem svetu in varuh ašeja oriš.
Oriša Adžagunmale je posrednik med nevidnim in vidnim svetom, med znanimi in neznanimi energijami. Je zelo dinamična energija, nenehno v gibanju.

Oriša Girivo (Gìrìwó)

Sodi med močne oriše, med bojevnike, podobno kot oriša Adžagunmale. Gre za oriši, v kateri se iniciiramo, da pridobimo posebno, nenavadno, izvrstno moč, pri čemer moramo ločevati med močjo in fizično silo. V duhovnem besednjaku moč pomeni prestiž, vpliv na fizične moči. Na ta način lažje utelesimo bistvo odločnosti, poguma, hrabrosti, smo agilni, hitro reagiramo in se hitro gibamo.

Oriša Fereva (Ferewá)

Je podobna energija kot pri oriši Akogun, s tem, da gre za žensko energijo. Pri iniciaciji v boginjo Fereva delajo veliko z vsemi vrstami ženske energije. Energija Ijami je pogoj za iniciacijo v to orišo.

Oriša Gbongolo (Gbongbolo)

Je bojevnik Egunguna. Egungun je popolnoma oblečen, Gbongbolo pa je samo pol pokrit. Simbol, ki ga nosi, je meč, ki ga uporablja za trdovratne vplive, za prekinitev negativne povezave s preteklimi generacijami. S tem tudi pritegne gibanje osebe, ki se iniciira, da se oseba lahko premakne naprej.

Oriša Gbogi (Gbògi)

Sodi med posebne Egungune, saj gre pri Gbogiju za izjemno močno plat Egunguna. Včasih ni treba narediti posebne iniciacije, pač pa se k oltarju Egungun doda poseben oltar.

Oriša Ogu (Ògù)

Iniciacija v božanstvo Ogu je dodatna energija Ijami, in sicer za izboljšavo lastne sposobnosti transformacije, manipulacije energije …

Oriša Abirangun (Abìràngún)

Ta oriša nam dá aše, da lažje prepoznamo izvor svoje energije. Opraviti ima z izvorom naše moči in našega bistva. Iniciacija v božanstvo Abirangun je namenjena globljemu stiku z vsemi našimi notranjimi močmi. S to iniciacijo svečenik pridobi aše, da tudi on lažje pomaga drugim pri tem, da odkrijejo svoje bistvo in poslanstvo, da tudi drugim pomaga identificirati težave.

Oriša Dada (Dàda)

Mitološko gledano je bil Dada Šangojev brat. Šango, Dada in Bajoni delujejo skupaj. Oriša Dada je zelo močna energija, energija napredka, zato s to iniciacijo postanemo napredni, bogati v življenju. Z iniciacijo v božanstvo Dada dobimo aše denarja in uspeha, da imamo družbeno in duhovno dobro projekcijo za uspeh, da so naša prizadevanja priznana in dobro nagrajena. Gre za podobno energijo, kot jo ima boginja Adže, a je Dadajeva bolj namenjena temu, da zadovolji nas osebno, kot pa da z njo služimo drugim.

Oriša Bajoni (Bayànnì)

Običajno oriše Bajoni, Dada in Šango častimo skupaj. V kolikor že imamo poglobljeno iniciacijo v orišo Šango, to dopolnimo z drugima dvema energijama. Oriša Bajoni ni za vsakogar, saj mora biti oseba najprej svečenik, kar pomeni, da je izjemno predana reševanju težav, tista, ki priskrbi rešitev za vse, tudi najtežje stvari.

Oriša Opaluvonvon (Ọ̀pálùwọ̀nwọ̀n)

Aše si deli z orišo Oro. Odkriva skrivnosti, velja za nadgradnjo energije predništva. Je energija komunikacije med ljudmi in božanstvi. Razkriva tisto, kar je neznanega, in daje aše za odgovarjanje na mnoga vprašanja.

Oriša Aina (Àìná)

To božanstvo ima opraviti z abikuji. Njeni naravni častilci so otroci, ki so imeli pri porodu večkrat okrog vratu ovito popkovino. Nekateri še vedno nosijo vrv okoli vratu. Če čutimo vrv okoli vratu, je ta iniciacija zelo priporočljiva. Vsak ima svoj trenutek, ko se tako počuti.

Oriša Edon (Ẹdọn)

Obstaja iniciacija v božanstvo Edon, ki je komplementarna iniciacija v orišo Ijami. Namenjena je temu, da vse naše vrline in vsi naši dosežki trajajo ter da podpira naš aše pri ostalih obredih. Edone, kultni predmet, ki ga prejmemo s to iniciacijo, častimo skupaj z Ijami. Običajno, ko izvajamo obredno daritev za Ijami, damo poleg tudi te edone.

Oriša Morere (Mọrẹ̀rẹ̀)

Je ženska energija. Osu, ki ga poznamo kot komplementarno iniciacijo v Ifa, je tudi njen simbol. Samo tisti, ki imajo iniciacijo v Osu, lahko pristopijo k iniciaciji Morere. Ore (izraz je vsebovan v besedi Morere) je ženska energija, ki dela skupaj z energijo Osu. Privlači duhovne energije, energije adžogun.

Oriša Lakidženo (Lákijẹnà)

Deli določene podobnosti z orišo Girivo, le da se pri Lakidženo za manipulacijo uporabljajo šibe, kot pri iniciaciji v Egungun, denimo. Gre za orišo, ki poskrbi za družbeno duhovno čiščenje večjega teritorija. Med iniciacijo v orišo Lakidženo se tisti, ki pristopijo k iniciaciji, simbolično tepejo med seboj s šibami, da preženejo zmedo iz telesa – da telo in duša ne dasta več prostora neumnostim, da bi se lahko zasidrale v njima, kar pomeni, da človeško telo ni več bivališče za težave.

Oriša Olumo (Olúmọ)

Olumo je skala, simbol nigerijskega mesta Abẹ́òkúta, v Zvezni državi Ogun. Kot oriša prestavlja zaščitno energijo. Je duhovna energija, na katero se lahko zanesemo in naslonimo. Z iniciacijo v božanstvo Olumo dosežemo, da je naša energija bolj zanesljiva, čvrsta, da se lahko zanesemo nase, ker imamo to energijo. Smo sami sebi boljša energija. Hkrati je to obrambna energija, ki jo lahko uporabimo za mnogo dobrih stvari, za napredek, za plodnost, za zdravje.

Oriša Igba-Nla (Igbá – nlá)

Je kalabaš obstoja, kalabaš življenja, kalabaš preživetja, našega življenjskega ciklusa, našega obdobja. Zato, da bomo imeli velik ciklus, da bo naše življenje veliko in dolgo, da bo vse, česar se lotimo, nekaj velikega in pomembnega. Gre za del energije Ijami.

V okviru specialnih obstajata dve komplementarni oriši:

Oriša Aremo (Arẹmọ)

Sodi med oriše moči, kjer uporabijo simbole oriše Ogun in kamne oriše Šango, da ti dve moči skupaj harmonizirata multiple moči, ki jih posedujemo znotraj sebe. Če imamo svoje moči preveč razpršene po sebi, če niso združene, jih težko uporabljamo s polno močjo.

Oriša Alaše (Alásẹ̀)

Alaše je energija ašeja, ki pomeni: »tisti, ki ima aše.«. Gre za iniciacijo, da nekdo postane nosilec ašeja. Je zelo zanimiva za nekoga, ki se mora veliko boriti v življenju. Pri iniciaciji v božanstvo Alaše kot simbol uporabljajo tudi semena oriše Eluku.

Ori